woensdag 27 februari 2013

Viltvlijt

OOh, wat ben ik toch vlijtig geweest!
Nou, eigenlijk geldt dat alleen voor het vilten, want de was stapelt zich op om te worden gestreken en het bereiden van het avondeten gebeurt met wat minder toewijding.

Hoe de drie verschillende sjaals gemaakt zijn, laat ik hieronder zien.


Bovenstaande chiffonzijden sjaal heb ik niet zelf geverfd. Ik heb stroken oranje naaldvilt om en om aan de boven- en onderkant gevilt met stukjes zwart naaldvilt, om het patroon in de sjaal te laten terugkomen.
 
 
 De sjaal is voorzichtig gevilt, zodat hij niet te veel krimpt.
 
Detail


Onderstaande sjaal is handgeverfde pongézijde en was 2,00 x 0,90 m.

 
 
Ik heb stroken lontwol neergelegd.
 
 
Dan nog even in de slacentrifuge om het meeste water eruit te halen. 
 
Uiteindelijk is de sjaal nog maar 1,70 x 0,40 m.
 
De volgende sjaal is o.a. gemaakt volgens de Kate Ramsey-methode, die ik van Marga heb geleerd.
 
In het midden van de sjaal ligt een strook chiffonzijde en daaronder heb ik snippers pongézijde neergelegd.
 
Het ongeverfde resultaat.
 
Detail na het verven. De snippers zijn nog goed te zien, omdat de pongézijde de kleur intenser opneemt dan de wol.
 

6 opmerkingen:

  1. Prachtig en laat de was maar even wachten. Ik vind ze alle drie prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg mooi Matti, prachtige kleuren ook, ik moet de wol toch maar ook weer uit de kast halen, zit alleen maar te punchen hahahaa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. So jij gaat als een trein :0) Gelukkig maar weer. Ze zijn mooi geworden Mattie. gr.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt prachtig!! Ik vind het zo ontzettend knap, ben super trots op je, mam!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What lovely work you do!! I am now following your blog. XO-

    BeantwoordenVerwijderen